TERUG
|
|
BRON; OEGSTGEEST IN BANGE DAGEN.
|
Dep. Afd. R.A. van IV Dep.B.A. te Oegstgeest.
Acties van Dep. Afd. R.A. in de vroege morgen van 10 mei.
Teksten zijn zo origineel mogelijk gelaten.
Daarmee zijn ook feitelijke onjuistheden letterlijk overgenomen.
De commandant van de Depot Afd. R.A., reserve majoor W.W.E. von
Hemert, kreeg om 4.50 uur van zijn commandant te Leiden het eerste bevel:
"Alarm". Von Hemert stuurde hierop een ordonnans uit om alle in
Oegstgeest gelegerde officieren en onderofficieren te alarmeren; kort daarop
vernam hij dat in de buurt van Oegstgeest parachutisten waren geland. Direct gaf hij de commandant van de 1e batterij, kapitein J.C. Maris, het bevel;
Terwijl kapitein G.H.L. Baron van Boetzelaar, commandant van de
2e batterij, het bevel kreeg;
Aan de bevelen werd toegevoegd: "Munitie volgt". De 2e
batterij nam stellingen in bij het viaduct en de Endegeesterstraatweg. Zij kreeg
daarbij opdracht wegversperringen aan te brengen om het landen van vliegtuigen
te voorkomen. Ondermeer werd een zestal bomen geveld en worden auto's gevorderd
om op de nieuwe autoweg te plaatsen. Al om 8.15 uur kreeg de commandant van de
1e batterij een tweede bevel:
Verzet van Nederlandse zijde was aanvankelijk nauwelijks
mogelijk door een gebrek aan munitie, maar spoedig arriveerden er vrachtauto's
van het afdelingsbureau Prins Bernhardlaan en werd in deze lacune voorzien. Nu
konden de overal verspreid opgestelde Nederlandse militairen de laagvliegende
Duitse vliegtuigen onder vuur nemen. Twee vliegtuigen worden getroffen; zij
kwamen even later neer bij de steenfabriek van De Ridder nabij de Haagse Schouw.
In de strijd werden mitrailleurs en geweren gebruikt, maar ook sterk verouderde
karabijnen. De te Oegstgeest gelegerde artilleristen hadden enkele stukken
geschut, waarmee niet geschoten kon worden, omdat de sluitstukken ontbraken; zij
konden dus alleen met het persoonlijk wapen vechten. Gelukkig wisten de burgers
niet dat de Nederlandse militairen sterk verouderde kaarten gebruikten. De
nieuwe rijksweg A44 (al gereed in 1935) stond niet aangegeven, terwijl de reeds
aangelegde Rijnzichtweg - zoals ook bleek uit voornoemde bevelen - nog was
aangeduid als 'Groenesteeg'.
|